LARP - sanastoa 

Larpeissa käytetään paljon erilaisia termejä, jotka useimmiten selitetään myös larppien omilla nettisivuilla tai vähintään larppien alkubriiffissä. Tässä käytetyimpiä selitettynä! Vinkki: Paina ctrl + f löytääksesi tietyn sanan. 

ALKUBRIEF / ALKUBRIIFFI - Larpin alussa pidettävä tilaisuus kaikille pelaajille, jossa pelinjohto käy läpi yhteisiä sääntöjä, kulttuuria ja lorea (=pelin fiktiivisen maailman historia, kulttuuri, tavat ym.), tiedotusasioita, mallinnuksia ja muita pelin kannalta tärkeitä asioita ennen aloitusta.

LOPPUBRIEF / LOPPUBRIIFFI - Pelin loputtua pidettävä tilaisuus kaikille pelaajille, jossa puretaan peliä yhdessä. Briiffiin voi kuulua juonten läpikäyntiä, hahmostairtautumisharjoituksia, vapaata keskustelua muiden kanssa, saunomista ja hengailua ym.

IN-GAME - Pelissä tapahtuva, pelin maailman sisällä tapahtuva asia. Esimerkiksi "in-game tämä ämpäri täynnä sinistä vettä on lumottu, off-game se on elintarvikeväriä."

 

OFF-GAME - Pelimaailman ulkopuolella, oikeassa todellisuudessa / IRL, tapahtuva tai oleva asia. Ks. In-game. Pelissä off-game asioista jutellaan muille hahmoille asettamalla nyrkki otsaa vasten, jolloin voi esimerkiksi varmistaa pelaajalta asioita. 

"Off-game: onks sun kehossa jotain näkyviä jälkiä kun makaat siin maassa?"

"Off-game: voinko pöllii sult taskusta kamat kun sun hahmo on nyt tajuton?"

"Off-game: mis tääl oli vessa?"

PELI SEIS / HOLD - Käytetään, kun pelissä tapahtuu tai on tapahtumaisillaan oikea vaaratilanne tai onnettomuus. Kun yksi huomaa vaaratilanteen hän huutaa PELI SEIS, jonka jokaikinen sen kuullut toistaa ja peli seisahtuu täysin. Pelinjohdon edustaja kutsutaan paikalle selvittämään tilanne ja peli jatkuu vasta kun huudetaan PELI JATKUU, jonka kaikki myös toistavat. 

LIIKENNEVALOT - Usein jo käytöstä poistunut systeemi, jolla voi ilmaista onko tilanne itselle okei. Esimerkiksi toisen hahmon uhkaillessa omaa hahmoasi, voit sanoa vihreä, jos tilanne on okei ja vastapelaaja voi jatkaa sitä. Tätä voi käyttää, jos vastapelaaja näyttää hieman epävarmalta asiasta. Keltaista käytetään, kun tilanne nykyisellään on okei, mutta et halua sen menevän pidemmälle. Punainen toimii turvasanan tavoin, tilanne keskeytetään täysin. 

"Mitä sä menit tekee mun pretoriaanikyborgiarmeijalle!! Nyt tulee turpaan!"

"Vihreä."

"Oikeestaa me vedetää sua lättyyn koko jengin voimin, nonii kaverit, kuulitte kyllä! Hakataa kunnes sen käämit kärähtää!"

TURVASANA - Turvasana on turvasana ja sitä käytetään, kun tilanne käy itsellesi pelaajana liian ahdistavaksi. Kun sanoo vastapelaajalle "turvasana", hän lopettaa toiminnan, neuvottelette pelaajina, ette hahmoina off-gamessa miten tilanne meni ja varmistatte että kaikki on kunnossa ja tilanne päättyy. Turvasanan voi sanoa koska tahansa, oli kyse sitten sanoista, toiminnasta tai tunnelmasta josta haluaa pois. Turvasanan sanominen ei pilaa kenenkään peliä ja vielä vähemmän tekee sinusta huonon pelaajan. Omien rajojen tunteminen ja toisten rajojen kunnioittaminen on se, joka tekee sinusta hyvän pelaajan!

"Mitä sä menit tekee mun pretoriaanikyborgiarmeijalle!! Nyt tulee turpaan!"

"Turvasana."

"Off-game: Onks kaikki okei?"

"Joo, kaikki okei. Mitä jos mä nyt vaa jään tähän makaamaa maahan ja te leikisti hakkasitte mut?"

"Joo tehää nii!"

PELIOHJE - Peliohje saattaa lukea jossain esineessä tai joku saattaa sanoa sen. Pelaajan on reagoitava siihen ohjeen mukaan. 

"Peliohje: Te kaikki näette miten ikkunan ohi kävelee lauma vaaleanpunaisia elefantteja."

Peliohje laatikossa: "Tämän saa auki ainoastaan velho, jolla on hallussaan Menninkäisen taika-avain."

IMMERSIO - Illuusio toisesta ajasta ja paikasta, joka muodostuu kun uppoudut hahmoosi larpin maailmassa. Immersiota saattaa parantaa esimerkiksi muiden pelaajien asut ja pelipaikan lavastus, valot ja äänet. Oikein hyvässä immersiossa unohdat todellisen maailman ja oman itsesi hetkeksi. 

MALLINNUS - Larpissa käytetään tapoja mallintaa esimerkiksi väkivaltaa ja intiimiä läheisyyttä. Esimerkiksi nyrkkitappelua saatetaan mallintaa ottamalla olkavarsista kiinni ja yrittämällä kaataa toinen maahan tai lyömällä tahallaan ohi, johon toinen reagoi kuin se olisi osunut.  

Kuva: Pasi Vähänen Photography

PROPPI, PROPPAUS - Lavastus tai puvustus. Proppi saattaa viitata sekä yksittäiseen pelin kannalta oleelliseen esineeseen tai hahmon puvun osaan, esimerkiksi vaatteeseen tai koruun. Proppaus -sanalla viitataan usein kokonaiseen asuun sisältäen maskeerauksen, kampauksen, vaatteet, korut ja muut pikkuesineet tai koko pelipaikan lavastukseen valoineen, äänineen, esineineen ja lavasteineen. 

HYPE - Peliä ennen tai sen jälkeen muodostuva innostunut ja odottava ilmapiiri ja fiilis. 

"Mä oon nii innoissani, ihan koht peli!"

"Eikäää vitsi mitkä propit sulla, nyt vaa hype kasvaa kun näkee näitä!"

"Jumpe miten hyvä peli oli, se kohta mis juksutettiin sitä klovnii oli nii eeppinen!!"

PELDIS / LARPPULA / POST-LOW - Pelin jälkeen tuleva apea olotila, kun palaa larpin huikeista seikkailuista takaisin omaan arkeensa. Lue lisää täältä. 

BLEEDAUS - Hahmon tunteiden vuotaminen omaan itseen ja elämään. Lue lisää täältä. 

WORKSHOP - Erilaisia kirjallisia tai fyysisiä harjoituksia, joilla voi syventää omaa hahmoaan. Workshop -harjoituksia voi tehdä itsenäisesti tai ryhmässä esimerkiksi osana alkubriiffiä. Pelinjohto voi pyytää esimerkiksi menemään jonoon hahmojen arvojärjestyksen tai aatteiden mukaisesti tai voit itseksesi pohtia miten hahmosi kävelee ja puhuu. 

PELINJOHTAJA - Henkilö, joka johtaa peliä ja sen tapahtumia ennen peliä, sen aikana ja jälkeen. Pelinjohtajia voi olla myös useita. He voivat delegoida erilaisia tehtäviä muulle pelinjohdolle. 

PELINJOHTO - Pelinjohtajan apuna toimivat henkilöt, jotka auttavat tuottamaan larppia. Muu pelinjohto voi olla vastuussa esimerkiksi käytännöstä tai hahmokirjoituksesta. Pelinjohtaja on heidän ylempi käskynantajansa. 

NPC / ÄNPPÄRI - Pelissä elävöittämässä oleva ei-pelaajahahmo / non-player-character. Esimerkiksi majatalon pitäjä tai metsästä hyökkäävä hirviö. 

TUKI & TURVA - Larpeissa usein pelinjohdon rinnalla toimiva luotettava tukihenkilö, jonka tehtävänä on pelin aikana ja sen jälkeen ottaa vastaan pelaajia, jotka tarvitsevat hetken taukoa tai jonkun jolle puhua. TT kuuntelee pelaajan murheet ja pyrkii auttamaan niissä, oli kyse sitten paikoillaan junnaavasta pelistä oman hahmon kohdalla, märistä sukista tai toisen pelaajan ikäväksi koetusta käytöksestä. 

Puuttuuko listalta jokin sana, jonka olet kuullut?

Kirjoita meille kommentti alle, niin lisäämme sanan selityksineen listaan!

ota yhteyttä
liity!
yhdistyksestä

Todellisuuspakolaiset ry 

 

Slideshow'n kuvat:
Pasi Vähänen Photography (7, 10, 12-14)

Kalle Kuisma (8-9)

Klaaralin / Pilar Rautiainen (5-6)

Mira Strengell (1-4)