PELIN OFF-GAME SÄÄNNÖT JA TURVALLISUUS
ASE- JA TAISTELUSÄÄNNÖT
Pelinjohto päätti tehdä Fallout Finland Festistä airsoftittoman tapahtuman poiketen Fallout Finlandin muista peleistä tai Chairbornen pelialueen yleisimmistä peleistä ja tämä toimi niin mainiosti, että jatketaan samalla linjalla! Syitä tälle valinnalle on useita, mutta pääasiallisesti pelissä haluttiin airsoftaamisen sijaan keskittyä mielummin larppaamiseen, joten NERF-aseiden rajoitettu kantama ja huonompi osumatarkkuus sopivat pelin luomiseen paremmin.
Ampuma-aseet:
Ampuma-aseita simuloimaan pelissä käytetään vaahtoammusaseita, eli NERF-aseita tai muita vaahtoammusaseita (esim X-shot), jotka ovat ominaisuuksiltaan samanlaisia kuin yleisimmin saatavilla olevat NERF-aseet. Aseiden tulee olla ulkonäöltään pelin maailmaan sopivia, eli vaahtoammusasetta tulee muokata sopivamman näköiseksi esimerkiksi maalaamalla. Aseen koneistoon tai laukaisujärjestelmään tehtävät muutokset tulee hyväksyttää pelinjohdolla turvallisuuden takaamiseksi. Vinkkejä maalaamiseen saa Youtubesta tai pelaajien Discord-kanavalta. Osa pelaajista saattaa myydä valmiiksi maalattuja NERF-aseita ennen peliä tai pelin aikana, joten ei hätää jos sinulta ei löydy intoa / taitoa hankkia ja maalailla aseita itse. FFF:ssä näistä oli suorastaan ylitarjontaa!
Lähitaisteluaseet:
Lähitaisteluaseiden tulee olla pehmustettuja, turvallisia ja pelin loreen ulkonäöllisesti sopivia. Yleisimmistä larpeissa käytettävistä aseista sallitaan ainakin lateksit, näyttäviksi modatut bofferit ja rungottomat pehmeät kumiaseet. Kiellettyjen aseiden listalla ovat teräsaseet, harjoitusaseet ja teatterirekvisiitat (esim. puiset aseet). Peliin tuotavat aseet tullaan tarkastamaan ennen pelin alkua ja pelinjohto voi hylätä aseen tai määrätä siihen tehtäväksi muutoksia turvallisuuteen, ulkonäköön tai muuhun syyhyn vedoten.
Panssarit:
Jos olet rakentanut kevyen panssarin ja siihen osuu luoti, se suojaa sinua osumalta, mutta panssari on korjattava korjaajalla ennen kuin se toimii uudelleen. Jos olet rakentanut megapanssarin se kestää useampaa luotia, mutta hajoaa myös ajallaan. Draaman kautta ja tuo muille ja itsellesi peliä. You know.
Hahmon haavoittuminen:
Eläydy haavoihin ja tuskaan: päätä itse kaadutko karjuen maahan vai jatkatko verenmaku suussa tilannetta. Paikalla on lääkintähahmoja, joten tuo hyvää peliä heille omalla haavoittumisellasi! Huomioi myös, että hahmosi ei ryntää suoraan takaisin taisteluun saatuaan jalkansa pakettiin. Eläydy sopivalta tuntuvan ajan haavoittumiseen, chillaile hetki paareilla tai sairastuvalla katsellen muiden peliä ja lähde liikkeelle kun alkaa kyllästyttää istuskelu.
Taistelut vaarallisissa paikoissa (liukas kallio, suonsilmäke) tulee siirtää paikkaan, jossa kukaan ei ole vaarassa. Muutenkin taistelussa tulisi aina toimia siten, että toisille ei aiheuteta vaaraa (esim. hajonneilla aseilla). Jos taistelupaikalle ilmaantuu jokin akuutti vaaratekijä tulee taistelu keskeyttää ”PELI SEIS” huudolla.
Ensisijaisesti, eläydy! Pelissä tärkeintä ei ole taistelun voittaminen vaan larpin maailmaan sopivan tilanteen kuvaaminen ja hienojen tilanteiden luominen yhdessä. Taistelutilanteet voi sopia myös etukäteen vastapelaajan kanssa ja sopia kumpi voittaa, esim. "Voita sä Pena tää painimatsi, kun mun hahmon jalkaan ammuttiin just äsken / hahmo on tosi väsynyt / hahmo juopotteli eilisillan, niin tää ei oo ihan täysis voimissaan. Näytä vaiks et löisit tohon poskeen niin kaadun sit maahan."
Hahmon parantaminen
Jokainen hahmo osaa antaa perusensiapua, jotta hahmo ei kuole kentälle, mutta tätä varten mukana on oltava sideharsorulla, joita voi erillisellä taidolla valmistaa lisää. Lääkintätaitoiset osaavat parantaa esim. säteilyä, myrkytyksiä, luodinreikiä ja muita vammoja. Lähtökohtaisesti jos olet haavoittunut sinun on käytävä lääkintätaitoisen luona hoidossa ja siihen asti olet hidas ja tuskissasi, mutta et kuole.
Hahmon kuolema
Suurimman draaman säännöillä. Pelaaja päättää itse hahmonsa kuolemasta. Mikäli hahmo haavoittuu kuolettavasti hän etsii käsiinsä joko pelinjohtajan tai oman faktionsa koordinaattorin, joka keskustelee pelaajan kanssa ja sopii miten tästä jatketaan. Hahmolle jää joku pysyvä vamma tästä tappamisesta (esim. toinen silmä pois, jalka pakettiin, käsi pois tms.) tai hän voi halutessaan osallistua peliin uudella hahmolla. Kannustamme ensisijaisesti sopimaan jonkin juonellisen ratkaisun muiden pelaajien kanssa, esimerkiksi keskelle puskaa teloitetun sotilaan pelaaja kävelee off-gamessa faktionsa luokse (tai kävelee offissa keskelle tietä makaamaan ja vaikeroimaan) ja sopii, että lääkintä löysi hänet puolikuolleena, kantoi hänet kylille ja elvytti. Seurauksena tästä on lähimuistin ja aseen menetys ja juokseminen ei oikein suju jalan ollessa kipeä. Sotilas sattui olemaan osastonsa johtaja, joten nyt vedetään pitkää tikkua siitä kuka jatkaa toimessa ja aletaan tiedustella kuka ampui tätä sotilasta, hän itse kun ei muista koko tapahtumaa.
Fyysinen kontakti:
Fyysinen läheisyys, oli se sitten väkivaltaista, ystävällistä tai romanttista, mallinnetaan vastapelaajien keskenään sopimalla tavalla molempien rajoja kunnioittaen. Keskustelkaa rajoistanne vastapelaajien kanssa ennen peliä/kohtausta.
Väkivaltaa voi mallintaa aseiden lisäksi esim. kovistelemalla, huutamalla, ottamalla hihasta kiinni ja ravistamalla, tönimällä kevyesti tai näyttelemällä painimista ottamalla toinen toistaan olkavarsista kiinni ja yrittämällä saada toinen maihin. Huomioi tässä erityisesti maaston turvallisuus!
Romantiikkaa ja kiintymystä voi mallintaa sanoilla, hellittelynimillä, huolenpidolla, turvaamalla toisen selustaa, pitämällä käsistä kiinni, halaamalla tai jakamalla vaahtokarkin iltanuotiolla. Mallinnuskeinoja on monia ja jokaiselta löytyy omat mieltymyksensä, joten jätämme ne pelaajien itse sovittaviksi.
Tämä peli ei ole sellainen, missä romantiikka ja intiimit suhteet olisivat erityisesti pääosassa, mutta pelissä saattaa olla esimerkiksi prostituoituja hahmoina, joita säännöt auttavat pelaamaan rooliaan. Heidän kanssaan on käytävä aina off-game -keskustelu joko ennen peliä tai ennen kohtausta miten kohtaus toteutetaan. Yksinkertaisimmillaan voi vain kadota yhdessä kulman taakse, keskustella siellä off-gamena päivän säästä ja potkia käpyjä ja palata hetken kuluttua peliin antaen olettaa, että jotain tapahtui. Suosittelemme tätä tapaa etenkin aloitteleville larppaajille, mutta toisaalta myös ihan kaikille. Muista, että intiimejä kohtauksia ei ole koskaan pakko toteuttaa missään muodossa ja voit todeta kanssapelaajalle, että "Off-game, en halua pelaajana pelata romanttisia teemoja / en halua pelata tätä fyysisesti, mutta voidaan sanallisesti sopia mitä tapahtui".
TURVALLISUUS
Peli keskeytetään vaaratilanteessa (esim. jos joku loukkaantuu pahasti) huutamalla “PELI SEIS”, jonka jokainen toistaa, jotta viesti tavoittaa kaikki. Tällöin peli pysähtyy välittömästi kaikkien osalta ja pelinjohto haetaan tarkistamaan tilanne. Peli jatkuu vasta pelinjohdon ilmoituksesta: “PELI JATKUU”, jonka kaikki myös toistavat.
Tapahtumapaikalta löytyy ensiapulaukku. EA-laukun sijainnit ovat Raatosuon kylässä OFF-Game -kota ja Nova Petroskoin kylässä baarin tiskin alla. Pelinjohdon edustaja on kutsuttava AINA paikalle isomman tapaturman sattuessa, eli jos tarvitaan laastarin liimailua edistyneempiä toimenpiteitä!
Raatosuon baarirakennuksen ulkopuolella olevalta tiskiltä löytyy myös Penaboksi, josta löytyy lääkkeitä mm. närästykseen, yskään, särkyyn, kofeiinintarpeeseen tai allergiaan ja muuta tarpeellista mm. teippiä, paperia, kyniä, paristoja, nenäliinoja ja kuukautissuojia. Penaboksilla saa aina käydä hakemassa tarvitsemansa. Voit myös kysyä pelinjohdon edustajalta, jos kaipaat jotain.
Mikäli peliin tulee ulkopuolisia ihmisiä, kutsutaan aina pelinjohdon edustaja paikalle selittämään tilanne.
Pelissä tulee olemaan rankkoja teemoja ja tapahtumia, jotka on listattu paremmin sivulle "Ilmoittautuminen". Näistä voi jättäytyä pois pelin aikana milloin tahansa tai ottaa hengähdystaukoa poistumalla pelistä hetkeksi off-game -tiloihin. Koko pelin ajan tavoitettavissa on vaitiolovelvollinen Tuki & Turva -henkilö, jolle voi mennä kertomaan mistä tahansa peliin liittyvistä huolistaan ja murheistaan oli kyseessä sitten rankka henkinen kokemus, juonien kulkemattomuus tai märät sukat.
Faktioiden jäsenet turvautuvat ensisijaisesti faktioiden omiin nimettyihin Tuki&Turva-henkilöihin jos ne ovat pelissä käytössä, mutta jos syystä tai toisesta se ei käy tai toimi, yleinen pelinjohdon T&T on tukena.
TURVASANA
Jos pelissä tulee tilanne, jossa koet kanssapelaajan läsnäolon tai tilanteen jossa olet ahdistavaksi henkisesti tai fyysisesti, voit käyttää turvasanaa, joka on TURVASANA. Tällöin tilanne ja toiminta keskeytyy. Voit poistua paikalta jos siltä tuntuu tai skeneä voi jatkaa hetken off-game -keskustelun jälkeen, jossa sovitaan miten tilanne etenee.
Esimerkkitilanne turvasanan käytöstä: Rutto on istuttanut Kallon tuoliin ja aikoo nyt lääketieteellisenä toimenpiteenä syöttää hänelle mämmiä. Kallon pelaaja ei halua syödä mämmiä vaikka lusikka on jo matkalla suuhun, joten hän sanoo "turvasana, en halua syödä sitä oikeasti." Rutto kysäisee saako hän leikisti syöttää mämmin kanssapelaajalleen laittamalla tyhjän lusikan hänen suuhunsa. Kallo vastaa, että ei halua edes lusikkaa suuhunsa, mutta voi esittää että söi mämmin ja huutaa henkisestä tuskasta. Rutto nyökkää ja varmistaa voidaanko peliä jatkaa. Kallo nyökkää myös ja peli jatkuu Kallon huutaessa niin että metsä raikaa. Turvasanan kaltaisena voi käyttää myös "off-game" etenkin rauhallisemmissa tilanteissa ("off-game, en halua syödä sitä mämmiä."), mutta turvasana on sen verran iskostettu larppaajien selkärankaan, että sillä saa taatusti huomion.
RAJOITUKSET
Kaikkien huumausaineiden käyttäminen, joita tässä ei mainita on ehdottomasti kielletty tapahtuma-alueella ja pelin aikana. Tupakkaa voi polttaa, mutta vältä polttamasta muiden läheisyydessä, elleivät he erikseen ole antaneet siihen suostumustaan. Tumppeja ei heitetä metsään, vaan kuljetetaan esimerkiksi nuotioon tai kannelliseen lasipurkkiin (varaudu omalla). Alkoholia voi nauttia kohtuudella iltanuotiolla fiilistelyn vuoksi. Pelin tarkoitus ei ole juoda itseään humalaan ja toisia humalatilallaan tavalla tai toisella häiritsevät poistetaan pelistä ja tarvittaessa pelialueelta omakustanteisesti.
Tulenteko on sallittu ainoastaan niille rakennettuihin nuotiopaikkoihin kylissä. Alue on helposti syttyvää turvesuota, joka saattaa jäädä pienestäkin kytemään. Sammutusvälineet tulee olla käden ulottuvilla, esim. ämpärillinen vettä tai sammutuspeite. Varaudu siihen, että alueella saattaa olla pelin aikana metsäpalovaroitus, jolloin nuotioiden sytyttäminen on ehdottomasti kielletty.
Teräaseiden hallussapito pelin aikana on kielletty, lukuunottamatta ruokailuvälineitä, saksia tai eräilyhommiin tarkoitettua puukkoa. Nämäkin kannattaa toki jättää leiriin, kun lähtee metsään juoksentelemaan.
Muiden osallistujien fyysisen, henkisen tai aineellisen turvallisuuden rikkominen on kielletty.
VASTUU
Hahmo saa tehdä lähes mitä vain, mutta pelaaja ei! Hahmon tekemät laittomuudet tai vaaralliset teot on toteutettava siten, etteivät pelaajien teot riko Suomen lakia eivätkä larpin sääntöjä.
Larppaajat vastaavat omista teoistaan, niiden vaikutuksista ympäristöön ja muihin larppaajiin. Omien tavaroidensa lisäksi larppaajat vastaavat hahmolleen lainaamistaan tai hahmonsa varastamista tavaroista. Vahingot, joille ei voida löytää tekijää ja joita vakuutukset tai osallistumismaksujen ylijäämä ei kata, pyritään kattamaan osallistujien kesken mikäli muuhun sovintoon ei päästä, mutta ensisijaisesti jokaisella on vastuu omasta omaisuudestaan ja osallistumalla ottaa sen riskin, että mukaan otettava omaisuus saattaa rikkoontua, likaantua tai kadota liejulurkkien suuhun.
SANASTO
Termit, jotka pelaajien TÄYTYY tuntea.
Lue tarvittava sääntöihin ja turvallisuuteen liittyvä sanasto täältä.